Budoucnost plánování z pohledu Průmyslu 4.0
15.6.2017
Bosch postaví závod u Drážďan
15.6.2017

České hospodářství je z velké části nasměrováno na německý trh, přičemž Česko se v minulém roce vůbec poprvé dostalo do desítky nejvýznamnějších obchodních partnerů Německa. I pro nás jako IT společnost zabývající se digitalizací výroby a logistiky je tento trh zcela klíčovým a je jednou z bran do globálního světa. Na digitální transformaci se díváme z pohledu digitální továrny – Digital Factory – a digitální dodávky – Digital Delivery.

Německo je největším strategickým propagátorem a realizátorem tzv. digitální transformace průmyslu. Na začátku května tohoto roku v Praze vystoupila bavorská státní ministryně hospodářství a médií, energetiky a technologie Ilse Aigner, a to u příležitosti letošní řádné členské schůze ČNOPK v Praze. Byli jsme u toho. Ilse Aigner téměř celý svůj projev zaměřila na jedinou výzvu – digitalizaci. Mimo jiné uvedla: „Digitalizace a Evropa – to jsou dvě strany jedné mince. Evropa potřebuje digitalizaci a digitální hospodářství potřebuje Evropu. Digitalizace je megatrend, který nezastaví ani státní hranice.“

Digitální transformace podniku – provádění věcí jinak

Ke zdůrazňovanému tématu digitalizace jsme již napsali spoustu článků, dnes na něho pohlédneme z trochu jiného úhlu. Výzkumná a poradenská společnost Gartner celkem výstižně vymezuje pojmem digitalizace nebo digitální transformace vůči termínu automatizace: digitální transformace podniku znamená provádění věcí jinak – jde o vytváření zcela nových byznys modelů s využitím kombinace digitálních technologií, které rozostřují hranici mezi fyzickým a virtuálním světem. Není to pouze prostá automatizace procesu nebo vložení technologie do již existujícího procesu.

Nová vize společnosti AIMTEC s mottem – Be Digital. Faster. – je postavena nejen na automatizaci, ale i na digitalizaci. Je založena jednak na digitální transformaci byznysu našeho zákazníka (pilíř Digital Factory), tak i na digitální transformaci našich vlastních procesů, jako například na řízení dodávky řešení, projektů a služeb (pilíř Digital Delivery). O pilíři Digital Factory je vlastně značná část obsahu našeho AIMagazine, příkladem je článek Sonar Logistics Concept na straně 5.

Digital Delivery aneb projekt za třetinu času

Právě pohled na digitalizaci ve smyslu definovaném Gartnerem, tedy jako na „provádění věcí jinak“, nám poskytl prostor, kde jsme začali přemýšlet o zcela nových přístupech k vlastní dodávce projektů. Jak vyřešit věčný problém, že zákazník pochopí cílový koncept (blueprint) jinak než my? Jak odstranit ztrátové časy při psaní, předávání a schvalování cílového konceptu? Jak se dostat k prvnímu prototypu a testování dříve než za 1–2 měsíce po nastartování projektu? Až nad prototypem je nám zákazník často schopen reálně říct, co vlastně chce. Jak odstranit neefektivní čas strávený nad aktualizací procesní dokumentace systému? Jak správně otestovat celý systém před uvedením do provozu, a odstranit tak náklady spojené s jejich eliminováním? A to hlavní, jak se vyrovnat s faktem, že zadání, které jsme při analýze dali se zákazníkem dohromady v době přechodu do ostrého provozu nebo dokonce už při prototypu, není platné? A jak to tedy dělat jinak, zásadně jinak?

Jako cíl jsme si vytyčili zkrácení průběžné doby projektu na třetinu jeho dnešního trvání, například z tří měsíců na jeden měsíc. A s takovým zadáním již musíme přemýšlet o zásadních změnách, například o tom, jak:

  • Místo teoretických diskuzí nad cílovým konceptem se zákazníkem už do dvou týdnů po analýze dodat funkční prototyp tak, aby si na něj zákazník mohl rovnou „sáhnout“. Aby měl jasnou představu, jak budou jeho nové procesy konkrétně vypadat. Může nám pak s dobrým pocitem potvrdit, že navržené řešení skutečně splňuje jeho očekávání, případně nám dát relevantní připomínky.
  • Připravit natolik intuitivní uživatelské rozhraní aplikace, že uživatelská dokumentace nebude zapotřebí. Uživatel bude navíc schopen aplikaci prakticky používat mnohem rychleji.
  • Správně nastavit testování – softwaroví roboti systém otestují po každé změně a jiní roboti zase připraví sadu dat pro uživatelské testování na prototypu.

Na výše uvedené i na desítku dalších inovací v rámci Digital Delivery jsme pak nastartovali interní projekty, z nichž některé již přinášejí své první výsledky.